Massmördande dödsknarket!

Det är fascinerande hur många människor som blir påverkade och hjärntvättade av staten och den alldeles för politiskt korrekta media vi har i dagens samhälle. Folk tror på gamla myter och politiker vågar inte ta upp dessa frågor i rädsla på att förlora röstare.

*

Jag pratar bland annat om cannabis och myten att det är ett livsfarligt dödsknark som förstör ditt liv bara du luktar på det. Sanningen är att ingen någonsin har dött av Cannabis. Självklart finns det folk som gjort dumma saker påverkade och på så sätt mist livet, men att det är direkt livsfarligt är en myt.

*

Jag säger inte emot att det är ohälsosamt, men i jämförelse med vanligare och dessutom lagliga droger som alkohol och tobak är det relativt ofarligt.

*

De stora farorna med cannabis beror på att det är illegalt. Folk som brukar drogen måste få tag på de den kriminella vägen vilket innebär stora risker och även tillgänglighet till tyngre droger. Dessutom kan inte missbrukare söka hjälp utan att dessutom behöva straffas med upp till 10 års fängelse.

*

10 års fängelse kan vara straffet på något som endast ”skadar” en själv. Det är samma straff som för grov våldtäkt, något som skärrar en annan människa för livet.

*

Jag tycker inte staten ska ha rätt att bestämma över den enskilda personen om det inte är något som påverkar andra negativt. Dessutom skulle just staten tjäna otroligt mycket pengar på att legalisera cannabis. För det första skulle de kunna sälja cannabis på liknande sätt som alkohol säljs idag. Genom ett statligt ägt företag som skulle motverka den kriminella marknaden och även få in massor med pengar till staten. För det andra så skulle folk som egentligen inte är någon fara för samhället kunna slippa fängelse och även där skulle staten tjäna pengar.

*

Helt enkelt finns det ingen logik i att det ska vara illegalt och det grundas endast på gamla myter samt rädsla för utveckling.


Kommentarer
Postat av: Chris Jonasson (Chrishka)

Om du tror att cannabisanvändning inte påverkar andra än dig själv negativt så kan du ju prova att umgås några år med folk som röker på i din närhet.



Cannabisrökare tenderar att bli:

-självcentrerade (bryr sig inte andras känslor)

-cannabisfokuserade (aka det är det enda de pratar om)

-Får ett beroendebeteende (de smyger med cannabisen och nyttjar den även vid tillfällen där de vet att det inte är okej)



Visst att du har många poänger i ditt inlägg, men att cannabisanvändning bara påverkar en själv. Där har du fel.

2012-01-24 @ 01:17:51
URL: http://www.twitter.com/chrishka
Postat av: Gösta

Cannabis har många negativa effekter. Skulle staten pusha för laglig användning och handel av mer droger utöver alkhohol, cigaretter m.m, som redan orsakar stora problem och skördar alltför många människoliv (på många sätt, t.ex. gatuvåld, bränder, fyllekörning, missbruksproblem etc., etc.), skulle folkhälsan försämras mycket. Jag känner inte heller att medier förvanskar bilden av maja då den har många negativa effekter. Det finns visserligen många länder som har större problem med "knarkmaffian". Och om Sverige som pionjär i norden skulle tillåta cannabis skulle den illegala handeln få ett uppsving i och med att handeln kommer gå via Sverige till andra länder. Ska alla länder då avreglera handeln av cannabis? Nej, den utvecklingen skulle inte jag vilja se. Det är inte bra att inte ha regleringar när det gäller sådant som inte är bra för folk. Droger påverkar inte bara användaren. Det påverkar många fler.

Dessutom antar jag att det finns många andra som påverkas negativt i ledet, t.ex. arbetarna som odlar skiten.

2012-01-24 @ 16:07:37
Postat av: Elias

Gösta: Skulle jag kunna få se någon källa som bekräftar ditt argumeny? Våldsbrott skulle inte existera i ett sammhälle där alla var höga. Nu vill inte jag att alla ska var höga hela tiden men att våldsbrott skulle öka är ren lögn.

2012-01-24 @ 18:31:26
Postat av: Gösta

Nu snackar jag om alkohol och allvarligare droger som är en mkt stor bidragande orsak till gatuvåld. Läs lokaltidningen så kommer du få många resultat där olyckliga händelser inträffat som påverkat andras liv eller förkortat dem p.g.a alkhohol, droger. Nu säger jag inte att den som röker på plötsligt kommer känna en osviklig lust att slå ner första bästa på gatan. Det kan finnas andra effekter på mariujana, den kanske "inte är lika allvarlig" som att kedjeröka några km cigg om dan, men, vad jag har läst om vetenskaplig forskning baserad på effekter på människa efter intag av c. kan den innebära personlighetsstörningar t.ex., + hälsoeffekter Jag kommer aldrig att stödja eller uppmuntra något som jag vet kan påverka andras liv i en negativ riktning. För vissa kan det vara positivt i rimliga mängder, för andra en ren katastrof.

2012-01-24 @ 21:33:04
Postat av: Mannen

För det första så kan vem som helst söka hjälp utan att få 10 års fängelse, Jag har ingen aning vart du har fått det ifrån men det stämmer inte då jag själv har varit i kontakt med Minimaria.

Det spelar ingen roll hur mycket THC du har i ditt urin, så länge DU söker hjälp så kan du inte straffas för något.



För det andra så får man verkligen inte 10 år fängelse, iallafall inte om du tänker stanna innanför Sveriges gränser. Jag själv som är 17 år fick böter på 1000kr när jag åkte fast i somras, är du 18+ så får du nog böta 2000kr, (beror på inkomst)



För det tredje så skulle sjukhus gå i förlust om cannabis skulle legaliseras eftersom att folk i allmänhet skulle tända en fet istället för att köpa smärtstillande och dylikt.



Måste bara säga att jag är för cannabis.



Skulle uppskatta ifall du kunde använda dig av säkrare källor i fortsättningen osv, tack för mig..!

2012-01-24 @ 22:51:44
Postat av: Elias

Jag skrev "upp till 10 års fängelse". 10 år är det man kan få när man har över 10 kg, alltså väldigt mycket. Ungdomar kan enkelt söka hjälp, ja. Inte lika enkelt för myndiga. Det med sjukhus kan mycket väl stämma, men jag tvekar starkt på att det lir en sådan stor förändring på användandet. I Portugal minskade t.ex bruket efter legaliseringen.

2012-01-25 @ 08:40:52
URL: http://bitchesandbacon.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0